Co to są wybory?
Wybory to tworzone przez użytkowników archiwum selekcje zdjęć, pełniące równocześnie rolę koszyków w procesie nabywania licencji on-line. Każdy użytkownik może stworzyć nieograniczoną ilość wyborów (koszyków), do których może dodawać dowolną ilość zdjęć. Wybór może się też składać z tylko jednego zdjęcia.
Do każdego zamówienia można dodać dowolną ilość wyborów (koszyków). Nie można bezpośrednio do zamówienia dodawać zdjęć (najpierw trzeba dodać zdjęcie do wyboru, a następnie wybór z tym zdjęciem można dodać do zamówienia).
top
Jak utworzyć wybór i dodawać do niego zdjęcia?
By dodać zdjęcie do wyboru należy kliknąć ikonę koszyka „Dodaj do aktualnego wyboru” umieszczoną pod każdym zdjęciem. Dodanie zdjęcia do wyboru sygnalizowane jest zmianą koloru ikonki.
Jeśli rozpoczynasz korzystanie z archiwum PhotoPower.pl użycie funkcji „Dodaj do aktualnego wyboru” stworzy automatycznie Twój pierwszy wybór, któremu zostanie nadany unikalny numer. Domyślnym tytułem Twego pierwszego wyboru (można go później zmienić w menu „Moje wybory – edytuj”) będzie kolejny numer. Każde ponowne rozpoczęcie pracy z archiwum (nowe wejście na strony www.PhotoPower.pl czyli otwarcie tzw. nowej sesji) oraz „dodanie do aktualnego wyboru” spowoduje automatyczne utworzenie nowego wyboru.
Możesz utworzyć nowy wybór bez konieczności ponownego uruchamiania stron www.PhotoPower.pl. W tym celu możesz kliknąć zakładkę „Nowy” na stronie wyników wyszukiwania (po prawej stronie, w obszarze wyboru) lub wejść do menu „Moje wybory – nowy wybór”.
top
Wybór aktualny – dodawanie zdjęć do uprzednio utworzonych wyborów.
Wybór aktualny to ten, który jest w danej chwili wyświetlany po prawej stronie okna wyszukiwania lub w menu „Moje wybory – zobacz”. Dodawane do wyborów zdjęcia są zawsze dodawane do aktualnego wyboru.
Aby dodawać zdjęcia do któregokolwiek z poprzednio utworzonych wyborów, należy go najpierw uaktualnić, czyli po prostu należy kliknąć jego numer na liście poprzednich wyborów (menu „Moje wybory – lista wyborów”), co spowoduje również jego wyświetlenie.
Tylko jeden wybór może być w danym momencie wyborem aktualnym. Wszelkie operacje na wyborach (dodawanie i usuwanie zdjęć, edycja, wysyłanie, zmiana typu) są zawsze dokonywane na wyborze aktualnym. Każdy nowo utworzony wybór staje się automatycznie wyborem aktualnym.
top
Lista wyborów.
Podgląd aktualnego wyboru jest zawsze dostępny po prawej stronie okna wyszukiwania. Z poziomu tego okna masz również dostęp do podstawowych funkcji, czyli przeglądania poprzednich wyborów (zakładka „Lista”) oraz tworzenia nowych (zakładka „Nowy”).
Bardziej zaawansowane funkcje, jak również większy widok wyboru zostały umieszczone w menu „Moje wybory”. Jest tam również „Lista wyborów”, na której znajdują się wszystkie utworzone przez Ciebie oraz otrzymane wybory. Wybory na liście mogą być dowolnie sortowane oraz filtrowane przy użyciu umieszczonych ponad listą kryteriów.
top
Jak wyceniać zdjęcia w wyborach?
Aby wycenić zdjęcie Rights Managed (RM) trzeba je najpierw dodać do wyboru. Zdjęcie Royalty Free (RF) można wycenić po dodaniu do wyboru, ale jego cena jest też widoczna po powiększeniu zdjęcia (kliknięcie na zdjęcie w wynikach wyszukiwania).
W menu „Moje wybory” należy najpierw wyświetlić żądany wybór (jeśli żądany wybór nie jest w danej chwili wyborem aktualnym, to trzeba odnaleźć go na liście wyborów i kliknąć jego numer), a następnie przejść do zakładki „wyceń”.
Następnie trzeba określić zakres licencji dla każdego zdjęcia RM, czyli wybrać rodzaj użycia, sposób rozpowszechniania, rodzaj publikacji, jak również wyznaczyć okres licencji i wybrać terytorium oraz branżę, w jakiej dane zdjęcie będzie używane. Jeśli dane zdjęcie RM wykorzystywane będzie na wiele sposobów, można zdefiniować dla niego dowolnie wiele sposobów użycia (kliknięcie „Dodaj użycie” dodaje kolejny sposób użycia do wyceny). Przy wycenianiu wielu zdjęć RM można zapisać raz zdefiniowany sposób użycia (kliknąć link „Zapisz bieżący zakres”), a następnie zastosować go do kolejnych zdjęć (kliknąć link „Użyj zapisanego zakresu”). Dla każdego zdjęcia Royalty Free (RF) wystarczy wybrać wielkość zamawianego pliku (skanu). Zakres licencji jest dla wszystkich zdjęć RF taki sam, bez ograniczeń czasowych, terytorialnych i branżowych, a także bez ograniczeń rodzajów użycia, sposobów rozpowszechniania czy rodzajów publikacji.
Zarówno zdjęcia RM jak i RF mogą być wykorzystywane bez ograniczeń nakładów publikacji oraz bez ograniczeń formatów zdjęć w publikacjach.
Szczegółowe informacje na temat rodzajów użycia, sposobów rozpowszechniania oraz form publikacji zamieszczono poniżej. Są one dostępne również podczas wyceniania (kliknięcie odpowiedniego linku na stronie „Moje wybory – wyceń” otwiera okienko z niezbędnymi informacjami).
top
Jakie informacje potrzebne są do określenia zakresu licencji Rights Managed (RM)?
1. Rodzaj użycia – odnosi się do charakteru korzystania ze zdjęć.
Można wybrać spośród:
- a) użycie reklamowe – to takie, w którym zdjęcie wykorzystane jest w celach reklamy, promocji lub przekazywania informacji na temat danego produktu, usługi, marki (brandu) lub idei np. w kampaniach reklamowych, w rozmaitych materiałach promocyjnych i informacyjnych (zarówno drukowanych jak i elektronicznych), na firmowych stronach internetowych.
- b) użycie redakcyjne – to takie, w którym zdjęcie wykorzystane jest jako ilustracja publikowanych materiałów redakcyjnych np. w gazecie, czasopiśmie, książce, na portalu lub blogu internetowym, lub jako ilustracja materiałów szkoleniowych (np. w podręczniku, prezentacji szkoleniowej, kursach internetowych itp.).
- c) użycie w advertorialu - to takie, w którym zdjęcie wykorzystane jest jako ilustracja materiałów sponsorowanych np. artykułów sponsorowanych lub promocyjnych zamieszczanych w gazetach, czasopismach czy na portalach internetowych. Użycie w advertorialu różni się od reklamowego tym, że advertorial, choć opisuje konkretne produkty czy usługi, zawiera przede wszystkim treści redakcyjne, w kontekście których dane produkty czy usługi są prezentowane.
- d) użycie w/na produkcie - to takie, w którym zdjęcie wykorzystane jest jako element sprzedawanego detalicznie produktu (np. kalendarz, kartka pocztowa, puzzle, gra komputerowa, T-shirt, dekoracja, etc) lub na opakowaniu sprzedawanego detalicznie produktu. Użycia na produktach wytwarzanych w celach promocyjnych (artykuły reklamowe, gadżety, kalendarze itp) i dystrybuowanych bezpłatnie należy zakwalifikować jako użycie reklamowe.
- e) użycie wewnątrz-firmowe - to takie, w którym zdjęcie umieszczone jest w materiałach wykorzystywanych wyłącznie wewnątrz danej organizacji (firma, stowarzyszenie, urząd, etc), np. w raportach, prezentacjach dla pracowników, szkoleniach wewnętrznych, w intranecie. Użycie na firmowych stronach internetowych lub w jakichkolwiek materiałach dystrybuowanych na zewnątrz organizacji należy zakwalifikować jako reklamowe.
- f) użycie prywatne - to takie, w którym zdjęcie wykorzystane jest wyłącznie dla celów prywatnych, w sposób niepublikowany, w materiałach nie podlegających w żaden sposób dystrybucji. Przykłady: dekoracja przestrzeni prywatnej (fototapeta, obraz), wygaszacz ekranu, tapeta komórki, foto-ramka, prywatny blog internetowy nie zawierający reklam ani treści promocyjnych.
2. Rozpowszechnianie - odnosi się do pól eksploatacji, czyli sposobu, w jaki zdjęcie będzie utrwalane, wprowadzane do obrotu i rozpowszechniane, w rozumieniu art. 50 „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” (Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późniejszymi zmianami).
Można wybrać spośród:
- a) druk – obejmuje prawo do zwielokrotnienia zdjęcia techniką drukarską i reprograficzną oraz rozpowszechnianie tak stworzonych egzemplarzy (np. poprzez wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem tychże egzemplarzy),
- b) elektronicznie - obejmuje prawo do zwielokrotnienia zdjęcia techniką cyfrową oraz do umieszczenia egzemplarza zdjęcia w sieci Internet, w sieciach intranetowych, w mobilnych sieciach komórkowych oraz w produktach elektronicznych (np. gry komputerowe, e-booki, foto-ramki, itp.),
- c) wystawienie Outdoor - obejmuje prawo do zwielokrotnienia zdjęcia techniką drukarską, reporograficzną, cyfrową i techniką zapisu magnetycznego oraz do publicznego wystawienia, wyświetlenia i odtworzenia na zewnątrz np. na billboardach, szyldach, banerach i tablicach reklamowych wszelkiego typu, w tym elektronicznych (digital signage) oraz na środkach transportu.
- d) wystawienie Indoor - obejmuje prawo do zwielokrotnienia zdjęcia techniką drukarską, reprograficzną, cyfrową i techniką zapisu magnetycznego oraz do publicznego wystawienia, wyświetlenia i odtworzenia wewnątrz pomieszczeń, np. podczas imprez targowych, w punktach sprzedaży (POS), na tablicach reklamowych wszelkiego typu, w tym elektronicznych (digital signage), jako dekoracja wnętrz itp.
- e) nadanie telewizyjne (TV) - obejmuje prawo do zwielokrotnienia zdjęcia techniką cyfrową, techniką zapisu magnetycznego oraz do nadawania i reemitowania poprzez stacje telewizyjne naziemne, kablowe, satelitarne i internetowe.
- f) wyświetlenie (kinowe i inne) - wybór ten obejmuje prawo do zwielokrotnienia zdjęcia techniką cyfrową, techniką zapisu magnetycznego oraz do publicznego wyświetlenia i odtworzenia np. podczas seansów kinowych, spektakli teatralnych czy wszelkiego rodzaju imprez publicznych.
Udzielane prawa obejmują wykorzystanie na niezbędnych, pośrednich polach eksploatacji np. jeśli przygotowanie druku wymaga utrwalenia zdjęcia w na dysku komputera w procesie produkcji wydruków, to prawa na zwielokrotnienie drukiem domyślnie obejmują prawo do utrwalenia na dysku komputera.
3. Forma publikacji – określa konkretny sposób zwielokrotnienia i rozpowszechniania zdjęcia. Dla każdego sposobu rozpowszechniania przygotowano listę form publikacji. Jeśli nie możesz znaleźć Tobie potrzebnej formy publikacji na liście – skontaktuj się z nami:
info@photopower.pl
top
Jakie informacje potrzebne są do określenia zakresu licencji Royalty Free (RF)?
Wystarczy jedynie wybrać wielkość potrzebnego do produkcji pliku cyfrowego (skanu). Zakres licencji jest dla wszystkich zdjęć RF taki sam, bez ograniczeń czasowych, terytorialnych i branżowych, a także bez ograniczeń rodzajów użycia, sposobów rozpowszechniania czy rodzajów czy nakładów publikacji.
top
Jak usuwać zdjęcia z wyborów?
Trzeba wyświetlić wybór w menu „Moje wybory – zobacz”, a następnie kliknąć ikonkę kosza pod zdjęciem, które zamierzasz usunąć. Uwaga: jeśli dla danego wyboru wprowadzono informacje dotyczące zakresu licencji, to w momencie usunięcia zdjęcia z wyboru informacje te zostaną utracone.
top
Jak dodawać wybory do zamówienia?
Wystarczy kliknąć „Dodaj do zamówienia” w widoku wyboru lub link „Zamów” dla danego wyboru na liście wyborów. Uwaga: aby można było dodać wybór do zamówienia trzeba najpierw wycenić wszystkie zdjęcia w danym wyborze.
top
Jak usuwać wybory z zamówienia?
Na stronie widoku zamówienia („Zamówienia – widok zamówienia”) trzeba kliknąć ikonkę kosza przy danym wyborze w zamówieniu.
top
Jak wysyłać wybory?
Uaktualnij wybór który chcesz wysłać (czyli wyświetl go = kliknij jego numer na liście wyborów), a następnie przejdź do menu „Moje wybory – wyślij”, gdzie możesz wpisać adresy e-mail odbiorców, jak również treść wiadomości.
Odbiorcy otrzymają wiadomość e-mail z linkiem do wyboru, który będą mogli oglądnąć bez logowania na PhotoPower.pl, jak również dodać otrzymany wybór do listy wyborów na własnym koncie w PhotoPower.pl (po zalogowaniu).
Jeśli zdjęcia będące w wyborze zostały już wycenione, to w zależności od wybranej przez Ciebie opcji w „Moje wybory – wyślij”, odbiorca otrzyma możliwość oglądnięcia wyceny (będzie musiał się zalogować by ją zobaczyć) lub otrzyma link do zdjęć bez informacji cenowych
top
Czy mogę edytować otrzymany wybór?
Tak. Możesz korzystać ze wszystkich funkcji dotyczących wyborów w odniesieniu do wyborów otrzymanych, tak samo jak dla stworzonych samodzielnie. By jednak wybór otrzymany znalazł się na liście Twoich wyborów i mógł być przetwarzany, musisz być zalogowanym użytkownikiem PhotoPower.pl w momencie wyświetlenia otrzymanego wyboru (czyli kliknięcia linku do wyboru w otrzymanej wiadomości e-mail). W przeciwnym razie otrzymany wybór zostanie wyświetlony jako zbiór zdjęć w wynikach wyszukiwania.
top
Czy mogę usunąć cały wybór?
Można usunąć wszystkie zdjęcia z wyboru, lecz numer raz utworzonego wyboru pozostanie w systemie.
top
Szczegółowe wyjaśnienia dla poszczególnych etapów sprzedaży on-line
Wyjaśnienia dla poszczególnych etapów procesu licencjonowania zdjęć umieszczono w następujących lokalizacjach:
Jeśli masz pytania – napisz do nas:
info@photopower.pl lub zadzwoń: 22 53 93 700
top
© PhotoPower Sp. z o.o.